Scandals continue to plague the stem cell field, as three more papers are called into question. In the April 10 Cell, researchers led by Asa Abeliovich at Columbia University, New York, retracted a 2011 paper due to falsification of figures by one of the co-authors. The study had reported direct conversion of fibroblasts from people with Alzheimer’s disease into neurons (see Aug 2011 news story). The retraction comes in the wake of an April 1 announcement by the RIKEN Center for Developmental Biology, Kobe, Japan, that first author Haruko Obokata had falsified figures in two January 2014 Nature papers. These papers had described a simple conversion of mature cells to a pluripotent state by immersing them in an acid bath, a process nicknamed STAP (stimulus-triggered acquisition of pluripotency) (see Jan 2014 news story). To date, the Nature papers have not been retracted, despite calls to do so.

These incidents may further shake confidence in stem cell research, which has been marred by fraud in the past, most notably when a Korean researcher falsely claimed to have cloned human cells by transferring nuclei from mature cells into enucleated human eggs (see Dec 2005 news storyJan 2006 news storyAug 2007 news story). A blog post written by Paul Knoepfler, a stem cell researcher at the University of California, Davis, calls the STAP papers a “disaster” for the stem cell field. 

All stem cell researchers contacted by Alzforum declined to speak about the latest developments, refusing also to address the question of whether they believed the core points of either the Abeliovich or Obokata papers remained valid.

For both the Cell and Nature papers, the principal investigators have implied that a single author falsified specific figures. According to the retraction notice for the Cell paper, “Dr. Ryousuke Fujita, who was specifically and only responsible for the molecular analyses of Alzheimer’s-associated pathology [in the derived neurons], has acknowledged inappropriately manipulating image panels and data points.” The fraud affects four figures. The authors note that they are repeating these experiments. Abeliovich declined to comment for this article, but Columbia press officer Doug Levy wrote to Alzforum, “We deeply regret that the conduct of one of our former employees in this instance caused the retraction of this paper.”

Similarly, a RIKEN investigation committee has accused Obokata of falsifying one figure and fabricating another in the Nature papers. Obokata admitted to mistakes but denied fraud (see Normile, 2014). The scandal has been extensively covered in the popular press (see The New York Times storyWashington Post story). RIKEN deputy director Yoshiki Sasai, who is a co-author, has called for the papers to be withdrawn, but said in a press conference that the phenomenon of acquired pluripotency by acid treatment deserves further study (see Japan Times articleAsahi Shimbun article). RIKEN scientists are now attempting to replicate the results.—Madolyn Bowman Rogers.

Reference:

RETRACTED: Qiang L, Fujita R, Yamashita T, Angulo S, Rhinn H, Rhee D, Doege C, Chau L, Aubry L, Vanti WB, Moreno H, Abeliovich A. Directed conversion of Alzheimer's disease patient skin fibroblasts into functional neurons. Cell. 2011 Aug 5;146(3):359-71. PubMed: 21816272

Comments

Make a Comment

To make a comment you must login or register.

Comments on this content

No Available Comments

References

News Citations

  1. Alzheimer’s Neurons Made to Order: Direct Conversion From Skin Cells
  2. Acid Bath Turns Cells Pluripotent
  3. Senior Author Requests Retraction of Cloning Paper
  4. Science Retracts Stem Cell Papers, Fallout Continues
  5. Human Cloning Debacle Explained—Cells Derived by Parthenogenesis

Paper Citations

  1. . Stem cell research. RIKEN panel finds misconduct in controversial paper. Science. 2014 Apr 4;344(6179):23. PubMed.
  2. . Directed conversion of Alzheimer's disease patient skin fibroblasts into functional neurons. Cell. 2011 Aug 5;146(3):359-71. PubMed.

External Citations

  1. blog post
  2. retraction notice
  3. The New York Times story
  4. Washington Post story
  5. Japan Times article
  6. Asahi Shimbun article
  7. 21816272

Further Reading